رفع مشکل بالا رفتن آمپر آب پژو 206 و دیر روشن شدن فن رادیاتور
همونطور که میدونید تنظیمات ecu در ۲۰۶ به گونه ای هست که دور آرام فن در دمای حدود ۱۰۰ درجه روشن میشه در حالیکه دمای باز کردن ترموستات زیر ۹۰ درجه هست
چنانچه مشغول رانندگی جاده ای باشید دمای موتور روی دمای باز شدن ترموستات فیکس میشه اما وقتی که در شهر رانندگی میکنید خیلی مواقع دمای آمپر تا ۱۰۰ درجه بالا میاد تا به آستانه روشن شدن فن برسه و به این علت عملا کنترل دمای موتور از دست ترموستات خارج میشه و امپر بین ۱۰۰ و زیر ۹۰ مدام در حال تغییر مکان هست.
تازه با توجه به اینکه خیلیها از ترموستات های دما پایین استفاده میکنن عملا میبینیم که دمای بین ۷۵ تا ۱۰۰ درجه در حال نوسان هست.
یعنی ۲۵ درجه نوسان مداوم آمپر که بدون شک تاثیر مخربی بر دوام اجزای موتور داره و ما حتی توی ماشینهای عهد بوق هم نمیبینیم که دمای اب به صورت مداوم ۲۵ درجه نوسان داشته باشه.
http://www.tuningforum.ir/images/imp...c552c1b0-1.jpg
در نگاه اول متهم اصلی در وجود این مشکل تنظیمات ecu هست. و این سوال در ذهن بوجود میاد که چرا تنظیمان ecu به گونه ای هست که دمای روشن شدن دور آرام فن رو اینقدر بالا گرفته (۹۸ درجه) بالا بودن دمای آب تا این حد علاوه بر اینکه خورندگی رو افزایش میده به علت دما و فشار بالا عمر جنت ها و واشر سرسیلندر رو به شکل موثری کاهش میده جالب اینجاست که برخی دوستان همواره در برابر این سوال جواب میدن که مهندسین پژو جهت بالا بردن استاندارهای الایندگی دما رو افزایش دادن اما این جواب کاملا غیر منطقی هست چرا که اگه مهندسین پژو چنین قصدی داشتن دمای باز شدن ترموستات رو بالا میبردن چون شما اگه ساعتها هم در جاده رانندگی کنید به علت باد خوردن رادیاتور هیچ وقت دمای آب از دمای باز شدن ترموستات بالاتر نخواهد رفت به هر حال اگه پست های مربوطه رو توی تاپیک سیستم خنک کننده بخونید میبینید که بحثهای داغی بین طرفین مطرح شده
http://www.tuningforum.ir/images/imp...10/78279-1.jpg
تمام ماشینها در حالت کارکرد درجا آلایندگی بیشتری دارن و جدول نسبت اختلاط سوخت و ساختار موتور درونسوز به این شکل هستش و این مشکل در سایر شرایط کارکردی ماشین صدق نمیکنه و در زمان حرکت. که جدول AFR وضعیت دیگه ای به خودش میگیره ، بحث آلایندگی هم شرایطش تغییر میکنه.
دمای روشن شدن فن ۹۶ – ۷ درجه هستش و ۱۰۰ نیست.
دمای ترموستهات های یورو ۲ که ۷.۴.۴ باشن هم ۸۹ هستش و یورو ۳ ، ۷.۴.۵ هم دمای ۹۱ درجه رو دارن.
ترموستات درجه پایینتر تحت هیچ شرایطی برای این موتور(TU5) و حتیموتور TU3 طراحی نشده اصلاً و این کارهای ماها و مکانیک های ماست اونم به علت سوابق گذشته و اطلاعات همیشه کمی که داریم.
http://www.tuningforum.ir/images/imp...10/ax204-1.jpg
محل قرارگیری سنسور آبی که دمای پشت آمپر از روی اون خونده میشه طوری هستش که تغییرات زیادی رو در هر لحظه نشون میده و داستان بالاتر رفتن درجه آب بعد از خاموش کردن ماشین هم به موضوع بر میگرده. تنظیم دمای بالاتر برای کارکرد درجا راه حلی هستش که برای کاهش آلایندگی اتخاذ شده و درسته که میتونه قدری استهلاک رو افزایش بده اما در جهت رفع این مشکل هم سیستم خنک کننده بسیار کارآمد طراحی شده که این مشکل رو به حداقل برسونه ، از ساختار و مسیر گذر مایع خنک کننده گرفته تا توان گردش هوای فن الکتریکی و سیستمهای پشتیبان.
دلیل این افزایش دما واقعا چی میتونه باشه ؟
بطور مثال همین خودروی بنده رله های تند و کند فن سالمه مقاومت فن رو هم امروز تعویض کردم از هواگیری سیستم خنک کننده هم تا حدودی مطمئن هستم ،واشر سر سیلندر هم در سلامت هست.
http://dcar.ir/wp-content/uploads/20...8C%D9%BE-2.jpg
آیا ترموستات مشکل ایجاد میکنه ؟ یا ECU نقشی در اطلاعات و دستورات مستقیم به سیستم گردش اب و خنک کننده ی موتور داره ؟ که اختلالی درونش باشه؟ که چرا باید صرفا” ۲۰۶این وضعیت رو داشته باشه؟
۹۰تا ۹۵ حرارت زیادی به نظر میرسه..
که در ۴۰۵.. پارس.. ندیدم !
اگه کنار لوله ورودی آب به رادیاتور رو نگاه کنید میبینید که یه دریچه روی رادیاتور وجود داره که با یک درپوش پلاستیکی بسته شده خوب به نظر هم خیلی ابلهانه میاد که یه دریچه ایجاد کنی و بعد با یه توپی پلاستیکی ببندیش.
اما در واقع اون دریچه رو برای این نساختن که برای فامیل ابدارچی شرکت یه کار جور کنن که بیاد توپی درش ببنده . بلکه این دریچه محل قرارگیری ترموسوئیچ هست.
http://www.tuningforum.ir/images/imp...uffy206e-1.jpg
توی این عکس که مربوط به یه ۲۰۶ غیر ایرانی هست اگه نگاه کنید میتونید ترموسوئیچ رو کنار لوله ورودی آب ببینید با سوکت آبی ترموسوئیچ یه کلید هست که وقتی دمای آب رادیاتور از حد مجاز بالاتر میره وصل میشه و باعث روشن شدن فن میشه و پس از اینکه دمای پایین اومد دوباره مدار رو قطع میکنه ممکنه این سوال پیش بیاد که خوب خود ecu هم که این کار رو انجام میتونه بده. اما در جواب باید گفت که طراحان خودرو با توجه به اهمیت بسیار بالای مساله دمای آب در واقع یه کنترل دوگانه برای عملکرد فن ایجاد میکنن.
به این شکل که وظیفه اصلی کنترل فن بر عهدهترموسوئیچ هست اما اگه به هر دلیل خللی در عملکرد ترموسوئیچ ایجاد بشه اون موقع این ecu هست که خودش وارد کار میشه و هدایت فن رو بر عهده میگیره و موتور رو نجات میده.
همچنین برای اینکه بین عملکرد ترموسوئیچ و ecu در کنترل فن تداخل ایجاد نشه ecu به گونه ای تنظیم شده که در محدوده دمایی بالاتری شروع به دخالت در عملکرد فن میکنه
http://www.tuningforum.ir/images/imp...DB8CDA86-1.gif
بعد چند دقیقه روشن کردم چراغ استپ روشن شده بوق اخطار زده ۴ بار اینجوری شده آمپر آب تا آخر رفته بود بالا تا فن روشن بشه ۵ثانیه طول میکشه که واقعا ترسناکه نمایندگی میگه ترموستات درجه پایین ببند
http://www.tuningforum.ir/images/imp...C500x500-1.jpg
محل قرار گرفتن ترموسوئیچ یا اصطلاحا رله فن و همچنین درپوش پلاستیکی در عکسهای زیر مجاور لوله ورودی آب در بالای رادیاتور مشخص هست
http://www.tuningforum.ir/images/imp.../10/rana-1.jpg
http://www.aepdirect.com/components/...zed/732886.jpg
http://www.tuningforum.ir/images/imp...410gwohb-1.jpg
اول از سلامت کلی سیستم خنک کننده شامل فن- رادیاتور – ترموستات و سنسور مطمئن بشید
و در گام بعدی نصب ترموسوئیچ یا همون رله فن میتونه مشکل رو به طور کامل حل کنه