لیسه گیری راهکاری هوشمندانه برای از بین بردن خطوط خودرو

لیسه گیری چیست؟!

 

در این محتوا سعی داریم شمارا با فرآیند لیسه ‌گیری در بخش رنگ خودرو آشنا کنیم، سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است, لیسه‌ گیری چیست؟!

در تعریف بهتر این فعالیت، لیسه ‌گیری فرآیند و یا عملی ‌است  که با آن خطوط سطحی ایجاد شده در سطح خودرو را بازسازی و اصلاح می‌کنند. رنگ بدنه‌ی خودرو از دو بخش اصلی کِلِر و رنگ پایه(آستر و رنگ خودرو) تشکیل شده است. به صورت تصویر لایه بندی رنگ خودرو را برای شما به نمايش گذاشتیم.

نمايش لایه بندی رنگ خودرو که جهت درک بهتر فرایند لیسه گیری باید به لایه‌های رنگ خودرو آگاهی داشته باشیم
در این تصویر شما لایه‌ بندی روی رنگ خودرو را مشاهده می‌کنید که یکی از ارکان مهم برای آموزش لیسه گیری آشنایی با لایه‌های رنگ خودرو می‌باشد

که میزان ترکیب این دو رنگ در خودروهای ایرانی و داخلی معمولاً به  ۱۲۰ میکرون میرسد. از این مقدار ۶۰ میکرون مربوط به کِلِر و ۶۰ میکرون مربوط به رنگ پایه می‌باشد. زمانیکه آسیب و خط و خش وارد شده به خودرو در سطح کِلِر قرار داشته باشد( در بعضی موارد تا ۵ الی ۱۰ میکرون بیشتر از کِلِر خودرو نیز امکان اصلاح وجود دارد) از فرآیندی به اسم لیسه‌ گیری استفاده می‌شود. شما در ویدئو زیر می‌‌توانید برشی از کلاس‌های دوره دیتیلیتک خودرو مدرسه بیابانی را ببینید که موضوع این ویدئو در مورد لایه‌های رنگ می‌باشد.

در این کار، ابتدا با توجه به تشخیص رنگ خودرو و ترکیبات مورد نیاز آن رنگ خودرو ساخته شده تا رنگ بوجود آمده مشابه به رنگ خودروی مد نظر شود، سپس با استفاده از ابزار لیسه ‌گیری خط و خش موجود را با رنگ ساخته شده ترمیم میکنند.

این ترکیب بسته به نوع آسیب دیدگی و درصد آسیب ساخته و استفاده می‌شود.

چه زمانی از لیسه‌گیری استفاده می‌شود؟!

رنگ خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده، از فرآیند لیسه‌ گیری در مواردی که آسیب وارد شده در سطح بدنه وجود داشته باشد و از بخش اولیه که کِلِر می‌باشد عبور نکرده باشد، از این فرآیند استفاده می‌شود. اگر آسیب وارد شده به بدنه خودرو به مقداری باشد که از سطح کِلِر عبور کرده و به بدنه خودرو رسیده باشد برای ترمیم آن می‌بایست از فرآیند رنگ ‌کاری استفاده کنید، لازم به ذکر هست که شرایط لیسه گیری که گفته شده شرایط ایده‌ال برای لیسه گیری می‌باشد که امروزه توی بازار ایران حتی اگر آسیب دیدگی از لایه کیلر هم عبور کرده باشد می‌توان فرایند لیسه گیری را اجرا کرد که این کار نیاز به مهارت بالایی نیاز دارد.

رنگ این خودرو آسیب دیده است، که جهت رفع آسیب دیدگی از طریق لیسه گیری اقدام کرده است
رنگ این خودرو دچار آسیب دیدگی شدید شده، که در حال آماده سازی برای لیسه گیری می‌باشد

لیسه گیری زمانی استفاده میشود که رنگ خودرو پولیش نخورده باشد، خودروهایی که  دیتیلینگ، سمباده-پولیش کاری، پولیش نشده باشند امکان استفاده از روش ترمیمی لیسه‌ گیری را دارند، زیرا با انجام هر کدام از کارهای اعلام شده سطح اولیه‌ی خودرو نازک شده و زمانیکه لیسه ‌گیری انجام می‌شود با توجه به کم شدن ضخامت کِلِر روی سطح بدنه‌ی خودرو و رسیدن آن به اندازه‌ی  ۱۰ میلیمتر( اصلاحاً به سطح پوست پیازی رسیدن) لیسه‌ کاری فرآیندی اشتباه می‌باشد چراکه به دلیل خارج شدن رنگ ساخته شده از بخش صدمه دیده زیبایی بصری رنگ خودرو از بین خواهد رفت.

آموزش لیسه گیری بدنه خودرو- جهت از بین بردن خطوط بدنه خودرو
رنگ این خودرو دچار آسیب دیدگی شدید شده که برای رفع این دسته از آسیب دیدگی‌ها در شرایط خاص هم امکان استفاده از لیسه گیری می‌باشد

در واقع لیسه ‌گیری برای قطعات و خودروهایی انجام می‌شود که رنگ خودرو فابریک باشد و سابقه هیچگونه فرآیند تغییر رنگ و زیبایی را نداشته باشد، و به این نکته توجه کنید که فراییند لیسه گیری به شرطی انجام می‌شود که بعد از کارشناسی خودرو جزو رنگ شدگی  حساب نمی‌شود و خودرو شما دچار افت قیمت نشود، پس برای خودروهایی که از قبل فراییند رنگ آمیزی برای آنها انجام شده است لیسه گیری انجام نمی‌شود بهترین گزینه همان رنگ مجدد هست نه لیسه گیری.

معمولاً ابعاد مجاز برای انجام فرآیند لیسه ‌گیری مساحتی به ابعاد ۲۵×۲۵ سانتیمتر می‌باشد (به اندازه یک وجب و یا به اصطلاح یک کف دست) اگر بیشتر باشد، مجدداً امکان انجام فرآیند لیسه ‌گیری وجود دارد اما تفاوت آن این است که مقدار بیشتر از این ابعاد جزء رنگ خودرو به حساب می‌آید و در کارشناسی رنگ نیز این مورد در فرآیند قیمت گذاری تاثیر گذار است و خودرو دچار افت قیمت می‌شود.

خشک کردن قسمت لیسه گیری شده بعد از اتمام کار با دستگاه خشک کن رنگ (اینفرارد)
خشک کردن قسمت لیسه گیری شده با دستگاه اینفرارد

کِلِر چیست؟!

مایه شفاف و براق روی رنگ خودرو را کِلِر گویند، کِلِر وظیفه‌ی حفظ و نگهداری رنگ خودرو را بر عهده دارد و باعث شفافیت و زیبایی رنگ خودرو میشود.

نتیجه گیری:

لیسه گیری فرایندی اصلاحی برای رنگ خودرو می‌باشد که تا حد زیاد می‌توان آسیب دیدگی‌های وارد شده به رنگ خودرو را از این طریق ترمیم کرد، لیسه گیری رنگ خودرو فرایندی پیچیده می‌باشد که میزان ترمیمی که دارد بسته به رنگ و نوع رنگ خودرو متفاوت می‌باشد، که از ۵۰ تا ۸۰ درصد می‌توان با استفاده از لیسه گیری آسیب را جبران کرد

دوره‌های آموزشی لیسه گیری خودرو:

شما می‌توانید جهت آموزش تخصص لیسه گیری بدنه خودرو با مدرسه  بیابانی در ارتباط باشید و برای کسب اطلاعات بيشتر در مورد دوره‌های ما  با در تماس باشید.

6 پاسخ

  1. با توجع به فرایندی که دارد امکانش هست از این تکنیک برای، ترمیم رنگ سپر استفاده کرد؟

    1. روش لیسه گیر برای ترمیم آسیب‌های سپر توصیه نمی‌شود، معمولا سپر خودرو به دلیل، پلاستیک بودن و این که رنگ شدگی جزو رنگ و شامل افت قیمت نمی‌شود پیش‌ نهاد می‌کنیم به صورت کامل رنگ شود

        1. برای لیسه گیری ما در مرحله اول نیاز به کارشناسی حضوری داریم اما در کل رنگ خودرو شنا جزو رنگ‌هایی هست که نهایتا تا حدود ۶۰ درصد ترمیم می‌شود برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق راهای ارتباطی با ما در ارتباط باشید
          https://biabaniauto.com/ارتباط-با-ما/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *