لیسه گیری چیست؟!
در این محتوا سعی داریم شمارا با فرآیند لیسه گیری در بخش رنگ خودرو آشنا کنیم، سوالی که در اینجا مطرح میشود این است, لیسه گیری چیست؟!
در تعریف بهتر این فعالیت، لیسه گیری فرآیند و یا عملی است که با آن خطوط سطحی ایجاد شده در سطح خودرو را بازسازی و اصلاح میکنند. رنگ بدنهی خودرو از دو بخش اصلی کِلِر و رنگ پایه(آستر و رنگ خودرو) تشکیل شده است. به صورت تصویر لایه بندی رنگ خودرو را برای شما به نمايش گذاشتیم.
که میزان ترکیب این دو رنگ در خودروهای ایرانی و داخلی معمولاً به ۱۲۰ میکرون میرسد. از این مقدار ۶۰ میکرون مربوط به کِلِر و ۶۰ میکرون مربوط به رنگ پایه میباشد. زمانیکه آسیب و خط و خش وارد شده به خودرو در سطح کِلِر قرار داشته باشد( در بعضی موارد تا ۵ الی ۱۰ میکرون بیشتر از کِلِر خودرو نیز امکان اصلاح وجود دارد) از فرآیندی به اسم لیسه گیری استفاده میشود. شما در ویدئو زیر میتوانید برشی از کلاسهای دوره دیتیلیتک خودرو مدرسه بیابانی را ببینید که موضوع این ویدئو در مورد لایههای رنگ میباشد.
در این کار، ابتدا با توجه به تشخیص رنگ خودرو و ترکیبات مورد نیاز آن رنگ خودرو ساخته شده تا رنگ بوجود آمده مشابه به رنگ خودروی مد نظر شود، سپس با استفاده از ابزار لیسه گیری خط و خش موجود را با رنگ ساخته شده ترمیم میکنند.
این ترکیب بسته به نوع آسیب دیدگی و درصد آسیب ساخته و استفاده میشود.
چه زمانی از لیسهگیری استفاده میشود؟!
رنگ خودرو از بخشهای مختلفی تشکیل شده، از فرآیند لیسه گیری در مواردی که آسیب وارد شده در سطح بدنه وجود داشته باشد و از بخش اولیه که کِلِر میباشد عبور نکرده باشد، از این فرآیند استفاده میشود. اگر آسیب وارد شده به بدنه خودرو به مقداری باشد که از سطح کِلِر عبور کرده و به بدنه خودرو رسیده باشد برای ترمیم آن میبایست از فرآیند رنگ کاری استفاده کنید، لازم به ذکر هست که شرایط لیسه گیری که گفته شده شرایط ایدهال برای لیسه گیری میباشد که امروزه توی بازار ایران حتی اگر آسیب دیدگی از لایه کیلر هم عبور کرده باشد میتوان فرایند لیسه گیری را اجرا کرد که این کار نیاز به مهارت بالایی نیاز دارد.
لیسه گیری زمانی استفاده میشود که رنگ خودرو پولیش نخورده باشد، خودروهایی که دیتیلینگ، سمباده-پولیش کاری، پولیش نشده باشند امکان استفاده از روش ترمیمی لیسه گیری را دارند، زیرا با انجام هر کدام از کارهای اعلام شده سطح اولیهی خودرو نازک شده و زمانیکه لیسه گیری انجام میشود با توجه به کم شدن ضخامت کِلِر روی سطح بدنهی خودرو و رسیدن آن به اندازهی ۱۰ میلیمتر( اصلاحاً به سطح پوست پیازی رسیدن) لیسه کاری فرآیندی اشتباه میباشد چراکه به دلیل خارج شدن رنگ ساخته شده از بخش صدمه دیده زیبایی بصری رنگ خودرو از بین خواهد رفت.
در واقع لیسه گیری برای قطعات و خودروهایی انجام میشود که رنگ خودرو فابریک باشد و سابقه هیچگونه فرآیند تغییر رنگ و زیبایی را نداشته باشد، و به این نکته توجه کنید که فراییند لیسه گیری به شرطی انجام میشود که بعد از کارشناسی خودرو جزو رنگ شدگی حساب نمیشود و خودرو شما دچار افت قیمت نشود، پس برای خودروهایی که از قبل فراییند رنگ آمیزی برای آنها انجام شده است لیسه گیری انجام نمیشود بهترین گزینه همان رنگ مجدد هست نه لیسه گیری.
معمولاً ابعاد مجاز برای انجام فرآیند لیسه گیری مساحتی به ابعاد ۲۵×۲۵ سانتیمتر میباشد (به اندازه یک وجب و یا به اصطلاح یک کف دست) اگر بیشتر باشد، مجدداً امکان انجام فرآیند لیسه گیری وجود دارد اما تفاوت آن این است که مقدار بیشتر از این ابعاد جزء رنگ خودرو به حساب میآید و در کارشناسی رنگ نیز این مورد در فرآیند قیمت گذاری تاثیر گذار است و خودرو دچار افت قیمت میشود.
کِلِر چیست؟!
مایه شفاف و براق روی رنگ خودرو را کِلِر گویند، کِلِر وظیفهی حفظ و نگهداری رنگ خودرو را بر عهده دارد و باعث شفافیت و زیبایی رنگ خودرو میشود.
نتیجه گیری:
لیسه گیری فرایندی اصلاحی برای رنگ خودرو میباشد که تا حد زیاد میتوان آسیب دیدگیهای وارد شده به رنگ خودرو را از این طریق ترمیم کرد، لیسه گیری رنگ خودرو فرایندی پیچیده میباشد که میزان ترمیمی که دارد بسته به رنگ و نوع رنگ خودرو متفاوت میباشد، که از ۵۰ تا ۸۰ درصد میتوان با استفاده از لیسه گیری آسیب را جبران کرد
دورههای آموزشی لیسه گیری خودرو:
شما میتوانید جهت آموزش تخصص لیسه گیری بدنه خودرو با مدرسه بیابانی در ارتباط باشید و برای کسب اطلاعات بيشتر در مورد دورههای ما با در تماس باشید.
6 پاسخ
با توجع به فرایندی که دارد امکانش هست از این تکنیک برای، ترمیم رنگ سپر استفاده کرد؟
روش لیسه گیر برای ترمیم آسیبهای سپر توصیه نمیشود، معمولا سپر خودرو به دلیل، پلاستیک بودن و این که رنگ شدگی جزو رنگ و شامل افت قیمت نمیشود پیش نهاد میکنیم به صورت کامل رنگ شود
من ماشینم برلیانس به رنگ قهوهای هست، امکانش هست برای این خودرو لیسه گیری انجام بشه یا نه؟
برای لیسه گیری ما در مرحله اول نیاز به کارشناسی حضوری داریم اما در کل رنگ خودرو شنا جزو رنگهایی هست که نهایتا تا حدود ۶۰ درصد ترمیم میشود برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق راهای ارتباطی با ما در ارتباط باشید
https://biabaniauto.com/ارتباط-با-ما/
لیسه گیری خیلی کاربردی هست ولی اینکه کجا بری مهمه!
دقيقا همینطور هست دوست عزيز خیلی موضوع حساسی هست و باید با تخصص و حوصله کافی انجام شود