موضوع: بالانس چرخ ها و اهمیت آن
-
23 اسفند 1397, 12:44 #1
بالانس چرخ ها و اهمیت آن
افزایش مصرف سوخت
در گذشته به مصرف سوخت و گازهای آلاینده توجهی نمی شد.از طرفی به دلیل قیمت پایین سوخت،مصرف بهینه،توجیه اقتصادی چندانی نداشت اما در
سال های اخیر این مسئله همواره ذهن تولید کنندگان و مصرف کنندگان را به سوی خود جلب کرده است.بالانس نبودن تایر نوعی اتلاف انرژی است که
باعث می شود سوخت بدون تبدیل شدن به نیروی کار مفید،به هدر برود.پس رابطه ی مستقیمی بین بالانس نبودن و مصرف سوخت برقرار است.
شتاب گیری و ترمزگیری ضعیف تر و کاهش پایداری در پیچ ها
مورد جالب توجه ،تاثیر بالانس در شتاب گیری و سیستم ترمز است چراکه چرخ بدون بالانس،بر این دو متغیر تاثیر گذار است.خودرو در زمان شتاب گیری
مجبور است تا تلاش بیشتری بکند و ترمزها هم در زمان ترمزگیری نیاز به تلاش بیشتری دارند.برخی برای زیباتر نشان دادن خودروی خود اقدام به نصب
رینگ و تایر های اسپرت می کنند.به خصوص رینگ هایی که امروزه در بازار با عنوان نرو ماده وجود دارند غافل از اینکه انتخاب رینگ و تایر جدید باید با ساعت
ها مطالعه و مشورت با اهل فن صورت بگیرد.چراکه تاثیر مستقیمی بر هندلینگ خودرو می گذارند و این در حالی است که در کشور ما،جوانان تنها به هر چه
زیباتر نشان دادن خودروی خود توجه می کنند و از یک سری فاکتورهای بسیار مهم خرید رینگ و تایر غافل اند!!!
کاهش عمر مفید قطعات خودرو
یکی دیگر از پیامدهای بالانس نبودن تایرها،کاهش عمر مفید قطعات خدورو از جمله سیستم تعلیق و فنربندی،جلو بندی،جعبه فرمان،تلسکوپی فرمان و
حتی گیربکس است.سیستم تعلیق و فنربندی وظیفه ی جذب ناهمواری های سطح مسیر را بر عهده دارد و قطعا می دانید که هر چقدر ضربات وارده به این
سیستم بیشتر باشد،زودتر به پایان عمر خود نزدیک می شود.بالانس نبودن چرخ،باعث می شود که ضربات با شدت بیشتری به فنر بندی وارد شوند. این
نیرو به سیستم چرخ و جلوبندی و میل فرمان نیز اعمال شده و باعث کاهش عمر آنها می شوند.همچنین این نیروی مخرب از طریق پلوس ها به گیربکس
هم وارد شده و چرخ دنده ها و بلبرینگ های این مجموعه مجبور می شوند علاوه بر دوران،ارتعاش هم داشته باشند و این باعث می شود که فاکتور تعمیرات
شما باز هم رو به فزونی رود.
حال این سوال پیش می آید که آیا بالانس کردن منحصر به محور جلو است؟ در پاسخ باید گفت که بالانس تمامی چرخ ها حائز اهمیت است.اگر تایر بدون
بالانس در محور جلو قرار گیرد به سیستم هایی که قبلا توضیح آن را دادم صدمه وارد می کند.اگر همین تایر در محور عقب قرار گیرد،(در صورت دیفرانسیل
عقب بودن خودرو) علاوه بر وارد کردن صدمه به سیستم تعلیق عقب،با ایجاد لرزش در دیفرانسیل باعش خوردگی چرخ دنده های آن نیز می گردد.
در کل باید گفت که شک نکنید استفاده کردن از رینگ و تایر استاندارد و بالانس به موقع یکی از موارد است که می تواند عمر مفید خودروی شما را افزایش
بدهد.حتما از تایر های اصل و مرغوب استفاده کنید تا مجبور نشوید که هر آنچه که در زمان خرید پس انداز کرده اید را به حساب بانکی تعمیرکار پرداخت
کنید. تعمیرکاران توصیه می کنند که هر 3 - 4 ماه یکبار چرخ ها را بالانس کنید.راستی آخرین باری که چرخ های خودرویتان را بالانس کردید یادتان می آید؟!
-
23 اسفند 1397 12:44 # ADSآگهی بازرگانی تبلیغات هوشمند
- تاریخ عضویت
- امسال
- نوشته
- 1026
-
23 اسفند 1397, 12:45 #2
هر چند ده هزار کیلومتر باید بالانس کرد ؟
تا وقتی فرمون لرزش نداره اتاق هم توی سرعت بالا لرزش نداره اصلا نیازی به بالانس نداره
-
23 اسفند 1397, 12:45 #3
دوستان اگه فقط لاستيك هاي جلو را بالانس كنيم و عقب را نكنيم مشكلي پيش مياد ؟
فرمونم بالا ١٢٠ مي لرزه اگه هيچ كدوم از لاستيكارم بالانس نكنم مشكلي پيش مياد ؟
وقتی توی سرعت بالای 110تا فرمون بزنه اکثرا ایراد از لاستیک های عقب هست باید اونارو بالانس کنی
ولی شما اول چرخ جلو بالانس کن امتحان کن درست شده بود ولش کن
برای فهمیدن لرزش اتاق هم اکثرا سر دنده و ایینه وسط میلرزنه ولی فرمون زیره دست نمیزنه اینجا مشکل از چرخ های عقب هست